Direct naar de content

Vanaf 2022 verzorgt Watertaxi in centrum Rotterdam het personenvervoer over water

Gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Havenbedrijf Rotterdam gunnen het personenvervoer over water in Rotterdam en Schiedam aan Watertaxi Rotterdam. Vanaf 1 januari 2022 neemt het bekende Rotterdamse vervoersbedrijf, naast de huidige activiteiten, ook de bestaande Waterbus-lijnen 18 en 19 en de Pont op Zuid voor zijn rekening. Onderdeel van het contract is dat Watertaxi Rotterdam voor 2030 met volledig uitstootvrije boten vaart. Het contract loopt voor 15 jaar.

Varen zonder uitstoot
Voor de vaardiensten worden zeven nieuwe zero-emissie boten gebouwd. Vier daarvan krijgen een capaciteit van 40 passagiers en twee boten zijn geschikt voor 12 personen en hun fietsen. De huidige vloot van 18 vaartuigen vervangt het bedrijf geleidelijk door ‘schone’ boten. Uitgangspunt is dat alle boten uiterlijk eind 2029 emissievrij varen. Hiermee draagt ook het personenvervoer over water bij aan de inzet van Gemeente, Metropoolregio en Havenbedrijf voor schoon, stil en energiezuinig vervoer.

Voordelen voor de reiziger
Doordat Watertaxi Rotterdam straks vaart op de lijnen 18, 19 en Pont-op-Zuid sluiten deze diensten goed op elkaar aan. Het vervoer over water wordt hiermee nog meer onderdeel van de mobiliteit in Rotterdam. Watertaxi Rotterdam, de Waterbus lijnen 18, 181 en 19 en Pont-op-Zuid waren in 2019 goed voor zo’n 840.000 reizigers.

In en buiten de spits
De huidige lijn 18 wordt vervangen door een kortere en flexibelere verbinding. Vanaf RDM/Heijplaat vaart Watertaxi Rotterdam vanaf januari 2022 naar Marconistraat. Daar stelt het bedrijf deelfietsen beschikbaar voor reizigers om hun reis te vervolgen richting eindbestemming of ander openbaar vervoer. Lijn 19 tussen Feijenoord en Kralingen en de Pont-op-Zuid tussen Katendrecht en Charlois veranderen niet. In de spits vaart Watertaxi volgens een vaste dienstregeling. Buiten de spits zijn deze verbindingen én die tussen de 40 watertaxisteigers ‘vraagafhankelijk’. Reizigers maken gebruik van de verbindingen zoals  ze dat nu ook doen van de Watertaxi.

Mobiliteit in Rotterdam
Mobiliteit is meer dan alleen verkeer. Het draagt bij aan een gezonde, aantrekkelijke en economisch sterke stad. De komende jaren komen auto’s, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer in Rotterdam beter met elkaar in balans. De auto is te gast in de binnenstad en de huidige oeververbindingen worden beter benut of uitgebreid. Het vervoer over water krijgt een sterke impuls. De Maas is eerder een verbinding dan een scheiding. Hierdoor ontstaan meer kansen voor mensen die snel, veilig en comfortabel kunnen reizen naar school of werk.