Ruimte voor fietsers rondom de Erasmusbrug
Fietsers en voetgangers krijgen rondom de Erasmusbrug meer ruimte om over te steken en voor te sorteren bij verkeerslichten. In een verkeersexperiment in het kader van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak wordt het aantal rijstroken voor auto’s verminderd en krijgen fietsers en voetgangers de vrijgekomen ruimte. Voor auto’s verandert de route niet.
Fietsers op rijstroken
Aan de zuidkant van de Erasmusbrug is er op de Erasmusbrug, de Posthumalaan en op de Wilhelminakade een rijstrook voor rechtsaf afgesloten voor auto’s. Daar hebben fietsers nu meer ruimte om bij stoplichten te wachten.
Aan de noordkant vervalt op de Schiedamsedijk een rijstrook voor het oversteken van de Erasmusbrug, omdat er aan de voet van de Erasmusbrug in de zuidelijke richting ook een rijstrook minder is, om ruimte te maken voor overstekende fietsers. Op het Vasteland is een rijstrook voor auto’s nu ingericht als fietspad. Op de Erasmusbrug blijven twee rijstroken voor auto’s beschikbaar.
1.5 meter
De extra ruimte die met deze aanpassingen voor fietsers wordt gecreëerd, maakt het voor de fietsers eenvoudiger om 1.5m afstand te kunnen houden bij het wachten voor een stoplicht.Tijdens het experiment wordt het effect op de verkeersstromen goed in de gaten gehouden en de ervaringen van de verkeersdeelnemers getoetst.
Experimenten
Het verkeersexperiment op de Erasmusbrugroute is onderdeel van de van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak.
Later volgt nog een experiment rondom de Maastunnel om de luchtkwaliteit rondom de Maastunnel te verbeteren. Aan het begin van het volgend schooljaar start een experiment met een veiligere schoolomgeving.
Eerder begon al een experiment om het doorgaande verkeer door het Oude Westen te verminderen door afsluitingen op het Kruisplein en het Eendrachtsplein.