Direct naar de content

Rotterdam versterkt gezamenlijke aanpak femicide: “Samen trekken we de grens tegen geweld”

Let op, embargo tot maandag 1 juni 13.30 uur

De Gemeente Rotterdam, zorg- en veiligheidspartners, maatschappelijke organisaties en ervaringsdeskundigen hebben vandaag de Samenwerkingsagenda Aanpak Femicide Rotterdam gelanceerd. Met deze agenda spreken de betrokken partijen af om de aanpak van femicide de komende jaren gezamenlijk verder te versterken. Professionals, maatschappelijke organisaties en de gemeente Rotterdam bundelen hiermee hun krachten om femicide te voorkomen, risicosituaties eerder te doorbreken en slachtoffers beter te beschermen.

Samen trekken we de grens tegen geweld.
Femicide is het opzettelijk doden van een vrouw of meisje vanwege haar geslacht.  Meestal gebeurt dat in de context van langdurig (ex-)partnergeweld of ander gendergerelateerd huiselijk geweld.  Cijfers van het CBS en OM laten zien dat jaarlijks enkele tientallen vrouwen worden gedood, grofweg 1 vrouw per 8 dagen, vaak door een (ex-)partner of familielid.  Er zijn duidelijke waarschuwingssignalen van femicide, zoals stalking, controle, bedreiging en eerdere vormen van geweld. Door deze sneller te herkennen en beter samen te werken, kunnen Rotterdamse partners eerder ingrijpen en levens redden.

Brede samenwerking
De samenwerkingsagenda brengt bestaande initiatieven, kennis en expertise uit de domeinen zorg, veiligheid, opvang, preventie en ervaringsdeskundigheid samen in één gezamenlijke aanpak. Partners zoals Filomena, Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond, politie, Openbaar Ministerie, Zorg- en Veiligheidshuis, wijkteams, hulpverlening en gemeente Rotterdam verbinden zich aan een structurele samenwerking rondom de aanpak van femicide. Volgens de betrokken partijen is juist die brede ketensamenwerking bijzonder. Rotterdam bouwt hiermee verder op eerdere innovatieve initiatieven rond huiselijk geweld, stalking en geweld tegen vrouwen.

Pionieren en versterken
Rotterdam behoort landelijk tot de voorlopers in de aanpak van huiselijk geweld en femicide. De stad investeert al langer in preventie, vroegsignalering, specialistische hulpverlening en samenwerking tussen zorg en veiligheid. Met de nieuwe samenwerkingsagenda worden die inspanningen verder verdiept en versterkt.

De agenda bevat onder meer afspraken over:

  • het beter herkennen van rode vlaggen en risicosignalen;
  • intensievere samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners;
  • versterking van preventie en bewustwording;
  • betere bescherming van slachtoffers en kinderen;
  • en gezamenlijke lobby richting het Rijk voor aanvullende wet- en regelgeving.

Daarbij kijkt Rotterdam nadrukkelijk ook naar vernieuwende interventies en internationale voorbeelden, zoals Clare’s Law / Right to Ask uit het Verenigd Koninkrijk.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid
De samenwerkingsagenda is gelanceerd tijdens een bijeenkomst in de Laurenskerk, waarbij lokale en landelijke politici, professionals, samenwerkingspartners en ervaringsdeskundigen aanwezig zijn. Burgemeester Carola Schouten ondertekent namens de gemeente Rotterdam de gezamenlijke boodschap van de agenda. Met de agenda spreken de betrokken organisaties uit dat geweld tegen vrouwen onacceptabel is en dat geen enkele partij femicide alleen kan voorkomen. De aanpak vraagt om blijvende samenwerking, zichtbaarheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Let op: EMBARGO tot maandag 1 juni 13.30 uur

De ondertekening vindt maandag 1 juni tussen 13.30 en 14.00 uur plaats in de Laurenskerk plaats. Daarna wordt de samenwerkingsagenda verstuurd naar de Rottterdamse Gemeenteraad en vervalt het embargo.

U bent van harte welkom om bij dat ondertekenmoment en de toespraak van de burgemeester aanwezig te zijn. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Robin Middel, woordvoerder burgemeester Carola Schouten, 0618974441 of r.middel@rotterdam.nl

Na afloop kunnen we eventueel ook nog fotomateriaal van de ondertekening beschikbaar stellen.