Rotterdam klaar voor de winter
Opening vernieuwd Steunpunt Winterdienst Noord
Dinsdag 8 december heeft wethouder Joost Eerdmans (Veiligheid, Handhaving en Buitenruimte) het nieuwe Steunpunt Winterdienst Noord aan de Giessenweg geopend. De 38 wagens van het steunpunt kunnen nu op een efficiënte manier en bijna volledig mechanisch worden omgebouwd naar strooiwagens en bevoorraad met zout. Joost Eerdmans: ‘Daardoor kunnen we sneller uitrukken om de gladheid te bestrijden op de noordelijke Maasoever’.
Het Steunpunt Winterdienst Noord aan de Giessenweg in Rotterdam heeft een oppervlakte van ruim 5000 m2 en kent tal van slimme en innovatieve oplossingen waardoor het een toonaangevend wintersteunpunt is geworden.
Van zoutloods tot compleet wintersteunpunt
Ging het vroeger bij een zoutloods om de opslag van strooizout, nu worden innovatieve oplossingen toegepast voor een efficiënte bedrijfsvoering bij de gladheidsbestrijding. Om de 38 wagens op de rechter Maasoever snel te laten uitrukken, worden de strooiers via de zoutsilo’s bevoorraad. De twee zoutsilo’s, met elk een capaciteit van 35.000 kilo zout, worden gevuld vanuit de zoutbunker via een geavanceerde zoutblazer.
Met behulp van de kraaninstallatie worden de veegwagens vrijwel volledig mechanisch omgebouwd tot strooiwagens. Als deze wagens na de strooirondes weer terugkeren op het wintersteunpunt rijden zij door de spoelstraat en wordt het zout in anderhalve minuut afgespoeld. Voor de spoelstraat – evenals voor het natzout – wordt geen drinkwater gebruikt, maar water uit de Schie. Het spoelwater wordt opgevangen en gefilterd voordat het wordt afgevoerd in het riool.
Het gebouw is voorzien van een houten vlinderdak voor een verse luchtstroom in het steunpunt. De locatie wordt volledig verlicht met LED verlichting. De voordelen voor het milieu en kosten zijn alom bekend.
Innovatiekaart
Het nieuwe wintersteunpunt Noord is een toonaangevend voorbeeld van de innovaties in het beheer van de Rotterdamse buitenruimte. De gemeente heeft tijdens de opening van het wintersteunpunt ook de innovatiekaart gelanceerd. Op deze digitale kaart staan innovatieve projecten in relatie tot beheer en ontwikkeling van de buitenruimte. Het gaat hierbij om proces- en productinnovaties en deze variëren van klein (een proef met lichtgevende belijning, containers met vulgraadmeting of experimenten met een duurzame verankering van bomen) tot groot (ondergrondse waterberging, wintersteunpunt of concept house villages). Rotterdam is een proeftuin voor innovatie en dat wordt met de kaart beter zichtbaar. Bovendien wordt ingespeeld op interesse bij het publiek in de onzichtbare wereld achter het groen, de bruggen, de pleinen, de speelplekken en het asfalt in de stad.
De innovatiekaart is te vinden op www.rotterdam.nl/innovatiekaartbuitenruimte
Gladheidbestrijding
Tijdens winterdienst van november tot april ontvangt Stadsbeheer dagelijks de gladheidsverwachting. Daarnaast worden de weersvoorspellingen en de gladheidsverwachting 24 uur per dag gevolgd. Als er gladheid of sneeuw wordt verwacht, is er rechtstreeks contact met de meteorologen evenals met Rijkswaterstaat, de buurgemeenten en de provincie. Op basis van de weersverwachting en een analyse met een meteoroloog kunnen de strooiwagens vooraf stand-by worden klaargezet met een zoutvoorraad. Als gladheid dreigt, kunnen de strooiwagens binnen één uur na het besluit tot uitrukken de straat op.
Voor het strooien van 1000 km hoofd- en ontsluitingswegen en 660 km fietspad wordt vanuit drie locaties (Giessenweg, Laagjesweg en Steenhouwerstraat) uitgerukt. De gladheidbestrijding in Hoek van Holland is uitbesteed aan de gemeente Westland. Bij de gladheidbestrijding zijn honderden medewerkers betrokken. De ‘Wacht- en waakcyclus Winterdienst’ telt 380 medewerkers. Zo staan iedere week 95 medewerkers 24 uur per dag paraat om uit te rukken. Bovendien zijn er nog 250 medewerkers oproepbaar bij hevige sneeuwval.
Zoutvoorraad en natzout
Er is 3,5 miljoen kilo zout op de uitruklocaties beschikbaar, daarnaast ligt bij de leverancier nog een voorraad van 8,5 miljoen kilo. Bij het strooien van de 67 strooiroutes wordt gemiddeld 120.000 kilo zout gebruikt. Bij het strooien wordt het strooizout gemengd met natzout. Het natzout wordt gemaakt met oppervlaktewater uit de Schie (Alblashaven). Door te strooien met natzout hecht het zout beter aan het wegdek, waardoor minder strooizout nodig is en komt er minder zout in het milieu terecht. De wagens worden via een ringleiding in het steunpunt voorzien van natzout.
Voor bewoners zijn er 15.000 zakjes zout van 5 kilo bij de 14 afhaalpunten beschikbaar. Ook de voorraad zakjes zout kan snel aangevuld worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fred Marree,directiewoordvoerder / persvoorlichter gemeente Rotterdam (Stadsbeheer), telefoon 0612 50 91 73 of fwa.marree@rotterdam.nl.
Meer informatie over gladheidsbestrijding vind je op www.rotterdam.nl/gladheid