Direct naar de content

Rotterdam in actie tegen kindermarketing ongezonde voeding

Kindermarketing verleidt kinderen om ongezond te eten. Dit staat haaks op de wens van Rotterdam om kinderen gezond te laten opgroeien. De gemeente Rotterdam sluit zich daarom aan bij de alliantie Stop Kindermarketing. Vanmiddag hebben wethouder Sport Adriaan Visser en de Hartstichting als woordvoerder van de 'Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding' de samenwerking bekrachtigd. 

Kinderen die opgroeien met een actieve leefstijl en een gezond voedingspatroon hebben een grotere kans op een gezonder en gelukkiger leven. In Rotterdam groeien nog teveel kinderen op met te weinig beweging en ongezonde voeding. Eén op de vier kinderen en jongeren in Rotterdam heeft overgewicht. In sommige wijken is dit aantal zelfs één op de twee. Wethouder Visser: “Wij vinden het belangrijk om kinderen gezond op te laten groeien. We willen daarom voorkomen dat kinderen met ongezonde voeding verleid worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om reclame voor ongezonde producten in online games, sponsoring en tv reclames. Zelfregulering van de voedselindustrie werkt niet goed genoeg. Daarom komen we nu zelf in actie. Bijvoorbeeld door kindermarketing in sporthallen en zwembaden tegen te gaan. Hierin trekken we op met de gemeente Amsterdam. We willen er samen met onze partners voor zorgen dat onze kinderen, en hun ouders, gemakkelijker gezonde keuzes kunnen maken.”

Rotterdamse aanpak overgewicht bij jongeren werkt
De gemeente Rotterdam zet zich met het programma Rotterdam Lekker Fit! al tien jaar in voor een gezond gewicht en voldoende beweging van kinderen. Steeds meer kinderopvanglocaties en scholen sluiten zich aan bij dit programma en er is een gerichte aanpak voor wijken. En met succes: het overgewicht onder kinderen en jongeren neemt af! Maar er is nog veel werk te doen. De komende jaren zet de gemeente dan ook in op het bereiken van nog meer kinderen en ouders. Zodat er een generatie Lekker Fit! ontstaat. Dit kan niet zolang er kinderen nog door kindermarketing verleid worden om ongezonde producten te eten.

Het kán: een kantine zonder kindermarketing
Sportcentrum West ontving onlangs een certificaat voor de gouden kantine. Dit sportcentrum paste het assortiment aan en promoot nu gezonde producten. Hiermee is de eerste stap gezet naar een gezond voedingsaanbod in kantines van gemeentelijke sportlocaties. De komende periode gaat de gemeente verder met het aanbod van gezonde producten in de kantines bij zeven zwembaden.

Over de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
De Alliantie vindt dat ieder kind in een gezonde omgeving moet kunnen opgroeien. Daarom dringt de Alliantie aan op de volgende maatregelen:
• Heldere voedingscriteria: Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor gezonde voedingsmiddelen. Dit zijn de voedingsmiddelen die passen binnen de Schijf van Vijf.
• Het gaat dan om kindermarketing die onder meer gebruikmaakt van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes, social media, advergames en sponsoring.


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Monique de Jongh, bestuursvoorlichter wethouder Visser, 06 – 82 51 77 42 of mae.dejongh@rotterdam.nl

Achtergrondinformatie
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is in februari 2015 opgericht en bestaat uit AJN Jeugdartsen Nederland, Consumentenbond, Diabetes Fonds, gemeente Amsterdam, GGD Amsterdam, Gemeente Rotterdam, Hartstichting, Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, Nederlandse Vereniging van Diëtisten, Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, Universiteit Maastricht en Vrije Universiteit.