Direct naar de content

Rotterdam Centraal wint Nationale Staalprijs 2014

Rotterdam Centraal heeft vandaag de Nationale Staalprijs 2014 gewonnen. Rotterdam Centraal ontvangt de prijs voor de bijzondere staalconstructie van de openbaar vervoersterminal. De prijs is vandaag in ontvangst genomen door Marcel Blom van de architectencombinatie Team CS.

Rotterdam Centraal heeft de prijs in de categorie Utiliteitsbouw gewonnen. Twee opvallende bouwdelen van Rotterdam Centraal zijn voorzien van een stalen hoofddraagconstructie: de Stationshal en de Sporenkap.

De architectencombinatie Team CS (bestaande uit Benthem Crouwel Architecten, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten en Architectenbureau West8) nam de prijs mede namens ProRail, Ingenieursbureau Arcadis, het Ingenieursbureau van de gemeente Rotterdam en de hoofdaannemers Mobilis en Iemants in ontvangst.

”Het project is virtuoos uitgewerkt, vanuit een integraal concept voor een grootschalige herstructurering met internationale allure op een klein stukje Nederland”, aldus het juryrapport.

“We zijn enorm trots op deze prijs. Nadat we eerder met Rotterdam Central District de Gulden Feniks en StiB Award hebben gewonnen, is dit opnieuw een bevestiging dat Rotterdam Centraal een station van grote klasse is geworden; een station dat qua uitstraling helemaal past bij Rotterdam. We kijken als gemeente terug op een uitstekende samenwerking met onze partners", aldus Ron Voskuilen, projectdirecteur Rotterdam Centraal bij de gemeente Rotterdam.

Stationshal
De ontwerpers van de Stationshal stonden voor een grote uitdaging. De hal moest een royale en overzichtelijke ontvangsthal worden voor de reizigers. Dit resulteerde in de wens om zo groot mogelijke overspanningen te maken met een kolomvrije ruimte. De Stationshal wordt dan ook slechts op enkele plaatsen ondersteund. Vanaf de twee markante hoofdsteunpunten van de hal aan de zijde van het Stationsplein maken de stalen spantconstructies een enorme lenige ‘sprong’ naar de ondersteuningen aan de noordzijde. De Stationshal heeft een maximale lengte van 165 meter, een maximale breedte van 70 meter (zonder de luifels) en een maximale hoogte van 30 meter. In totaal is voor de Stationshal 3.500 ton staal gebruikt.

Sporenkap
De architectencombinatie wenste een integrale overkapping van het sporenemplacement. Daarmee stonden de constructeurs voor een moeilijke opgave, omdat deze wens binnen het budget moest worden gerealiseerd. In samenspraak met de architectencombinatie is een uiterst efficiënte constructie ontworpen, bestaand uit stalen hoofdliggers evenwijdig aan de sporen en houten dwarsliggers haaks op het spoor. De Sporenkap is 250 meter lang, 150 meter breed en boven de perrons 12 meter hoog. Voor de Sporenkap is 1.600 ton staal gebruikt.
Meer informatie over de wijze waarop staal is gebruikt in het ontwerp van Rotterdam Centraal is te vinden op www.nationalestaalprijs.nl.

110.000 reizigers
Rotterdam Centraal is een dynamische en goed functionerende openbaar vervoersterminal. Een station van internationale allure, dat zich qua efficiëntie, capaciteit en comfort kan meten met centrale stations in steden als Madrid, Parijs, Londen en Brussel. Met 110.000 reizigers per dag verwerkt het stationsgebied evenveel reizigers als luchthaven Schiphol. Door de aansluiting op het Europese net van hogesnelheidstreinen (HSL-Zuid) en op de lightrailverbinding RandstadRail is de verwachting dat het aantal reizigers op Rotterdam Centraal in 2025 zal zijn toegenomen tot zo’n 320.000 per dag.
De gemeente Rotterdam, de Stadsregio Rotterdam, het Rijk, ProRail en NS hebben intensief samengewerkt om het nieuwe station Rotterdam Centraal te realiseren. Het station wordt door de gemeente Rotterdam gebruikt als katalysator voor de gebiedsontwikkeling in Rotterdam Central District.


Noot voor de redactie:

Meer informatie is verkrijgbaar bij Hanneke Burggraaff, communicatie gemeente Rotterdam, tel. (06) 51 21 96 29, email H.Burggraaff@rotterdam.nl.