Direct naar de content

Meer ruimte voor de fiets

In de binnenstad van Rotterdam komen nog dit jaar 1500 tot 2000 extra plekken om je fiets te stallen. Rond de zomer komen er 1100 fietsparkeerplekken bij het Centraal Station op de Conradstraat. Daarbij komen er meer dan 200 tijdelijke plekken bij op de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Westblaak. In een leegstaande winkel op de hoekvan de Lijnbaan en Weena-Zuid opent in juni een tijdelijke stalling met ruimte voor 450 fietsen. Alle plannen staan in de Fietsparkeerstrategie die door het college is vastgesteld.

Het fietsgebruik in Rotterdam groeit echter ook snel. Met het groeiend aantal fietsers de komende jaren zijn er in 2030 meer dan 60.000 fietsparkeerplekken nodig, en in 2040 zelfs bijna 75.000. Daarom gaat Rotterdam het aantal fietsparkeerplekken uitbreiden om aan deze toenemende vraag te kunnen voldoen. Wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal: “Om mensen te verleiden op de fiets te stappen, heb je meer nodig dan goede fietspaden. Het is minstens net zo belangrijk om je fiets veilig te kunnen parkeren, dichtbij de plek waar je wilt zijn. Om fietsen naar de Binnenstad nog aantrekkelijker te maken, zijn er op veel verschillende plekken extra stallingen nodig.”

Op meerdere locaties worden inpandige fietsenstallingen onderzocht en indien mogelijk gerealiseerd. Daarbij gaat het om 8.000 tot 10.000 fietsparkeerplekken. Extra plekken om je fiets overdekt te stallen komen onder andere aan de Coolsingel en onder het Schouwburgplein en zijn waarschijnlijk vanaf 2024 klaar. Daarnaast worden bij (nieuw)bouwprojecten door de ontwikkelaars in totaal meer dan 10.000 fietsparkeerplekken voor bewoners en werknemers gerealiseerd tot 2025. Op straat wordt ingezet op een mix aan fietsparkeervoorzieningen: fietsnietjes, fietsrekken, fietstrommels en tijdelijke fietsvlonders die bij succes omgezet worden in permanente fietsparkeerplaatsen. Daarnaast worden er pilots opgezet met fietsparkeervakken en pop-upfietsenstallingen.

Efficiënter gebruik van fietsparkeerplekken
Rotterdam onderzoekt manieren om efficiënter gebruik te maken van fietsenstallingen. Ook is er aandacht voor betere bewegwijzering naar fietsenstallingen, registeren van de bezetting in stallingen en fietsers daarover informeren, andere vormen van stallingsbeleid (bijvoorbeeld eerste 24 uur gratis fietsparkeren), een herkenbare vormgeving en inrichting van stallingen en handhaving op foutgeparkeerde en/of te lang gestalde (snor/brom)fietsen.

Meer informatie: www.rotterdam.nl/fietsparkeren