Gezonde voedselomgeving, gezonde stad
In een stad vol verleidelijke eetgelegenheden met veel ongezonde opties, is het soms moeilijk om te kiezen voor gezond eten. Daarom lanceert Rotterdam op maandag 15 januari een campagne met als doel bewustwording te creëren over de invloed van onze voedselomgeving op onze keuzes en over de impact van onze dagelijkse keuzes op onze gezondheid en onze leefomgeving. Onder de naam “Laat je niet verleiden, kies duurzaam en gezond” wil de gemeente Rotterdam de aandacht vestigen op het belang van een gezonde voedselomgeving en een gezond voedselpatroon.
“Als gemeente hebben we de plicht om te zorgen voor de gezondheid van onze inwoners. Daarom willen we met deze campagne Rotterdammers bewust maken van gezond eten”, aldus wethouder Faouzi Achbar (Welzijn, Samenleven, Sport en Digitale inclusie). Hij benadrukt het belang van goede voedselkeuzes: “Als we niet gezonder gaan eten, zullen de zorgkosten voor ziektes als obesitas en diabetes type 2 verder oplopen. Gevarieerd eten is belangrijk. Een keer een frietje of hamburger eten, is heus niet erg. Als je het maar afwisselt met gezond eten, zoals een maaltijdsalade of een lekkere soep en eet voldoende groente en fruit.”
Gezonde voedselomgeving
Een gezonde voedselomgeving draagt aanzienlijk bij aan een gezond leven. In het huidige aanbod in Rotterdam worden veel ongezonde opties aangeboden, vind je veel grotere porties en een toenemende toegankelijkheid en betaalbaarheid van ongezond voedsel. De gemeente Rotterdam zet zich in voor een voedselomgeving waar gezond eten en drinken de norm is, gemakkelijk beschikbaar, betaalbaar en aantrekkelijk.
Het Nieuwe Nassen
Gelukkig zijn er ook veel positieve ontwikkelingen in de stad te noemen. Zo zetten bijvoorbeeld steeds meer Rotterdamse horecaondernemers onder de vlag van “Het Nieuwe Nassen” stappen om hun menukaart gezonder te maken en te verduurzamen zonder daarbij op smaak in te boeten. Lekker, duurzaam en gezond is het uitgangspunt. Het Nieuwe Nassen, is een lokale beweging van Rotterdamse restaurants, voedsel ondernemers, natuurinclusieve boeren en brancheorganisaties die samen de voedseltransitie op de kaart zetten. Dit gebeurt onder leiding van Blue City.
Wethouder Faouzi Achbar: “Ik vind het een mooie ontwikkeling dat horecaondernemers zelf het voortouw nemen om gezondere en duurzame opties aan te bieden. Zo heb je als consument de keuze om te gaan voor een gezondere en duurzamere optie en laten horeceaondernemers zien dat gezond eten gewoon lekker en betaalbaar kan zijn.”
Campagne
De campagne start met posters die door de hele stad te zien zullen zijn. Daarnaast worden kaarten met de ontwerpen verspreid in verschillende uitgaansgelegenheden en wordt de boodschap op social media verspreid. In het voorjaar vervolgen we de campagne met gesprekken.
Met de campagne wil de gemeente Rotterdammers aan het denken te zetten over hun voedselkeuzes, zowel in supermarkten als bij eetgelegenheden. Samen kunnen we de gezonde keuze de makkelijke keuze maken en bijdragen aan een vitalere samenleving.
Meer informatie over de campagne is te vinden op www.rotterdam.nl/eetomgeving
Afbeeldingen
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kristel van der Heiden, bestuursvoorlichter wethouder Faouzi Achbar, 06 – 287 417 94 of km.vanderheiden@rotterdam.nl