Direct naar de content

Gemeente, welzijn en Trevvel starten Sociale Hulpdienst Corona

De gemeente Rotterdam, het welzijnswerk, Trevvel en andere partners slaan hun handen ineen voor ouderen en andere risicogroepen die door het coronavirus alleen thuis zitten en niet naar buiten kunnen of durven. Gezamenlijk pakken zij tijdens de coronacrisis hulpvragen van deze Rotterdammers op. Er kan gedacht worden aan het ophalen van medicijnen bij de apotheek, het doen van boodschappen of gewoon even telefonisch contact als iemand zich eenzaam voelt.

Wethouder Sven de Langen (o.a. zorg en ouderen): “In deze tijden is saamhorigheid belangrijk. Met name de kwetsbaren onder ons kunnen extra hulp gebruiken. Fantastisch dat de welzijnsorganisaties en Trevvel zo snel hun normale werkzaamheden hebben kunnen ombouwen naar een sociale hulpdienst. Mensen mogen in Rotterdam namelijk niet tussen wal en schip vallen.”

Hulp vragen
Maar hoe werkt de sociale hulpdienst? Via 14010 kunnen Rotterdammers hun hulpvraag doen. Daarnaast kunnen ook professionals, zoals huishoudelijke hulpen en thuiszorg, een melding doen. Tijdens hun werkzaamheden signaleren zij wellicht problemen, zoals een lege koelkast, die zij niet zelf kunnen oplossen. Meldingen en hulpvragen worden vervolgens doorgezet naar het welzijnswerk dat in elk gebied, van Pernis tot IJsselmonde, actief is.

Naast de inzet op hulpvragen vanuit 14010 is er een belteam dat vanuit het welzijnswerk proactief ouderen belt om hen te vragen hoe het gaat en te kijken of het noodzakelijk is om bij te springen met praktische klusjes. Oscar Papa van WIN010 (Rotterdams platform van welzijnsorganisaties): “Vanuit onze ervaring met de 75+ huisbezoeken weten we welke ouderen uit de wijk extra aandacht goed kunnen gebruiken. Onze kennis van de wijk zetten we heel graag in. Iedere welzijnsorganisatie heeft een eigen belteam in de wijk dat proactief ouderen belt om hen te vragen hoe het met ze gaat en of ze wat nodig hebben. Hierbij wordt de hulp van zowel, vrijwilligrs, bewoners als ondernemers uit de eigen wijk ingeschakeld.”

Welzijnswerk en Trevvel
Het welzijnswerk pakt de meldingen met de eigen medewerkers en vrijwilligers op en organiseert de oplossingen op hulpvragen in de wijk. Daarnaast stelt Trevvel chauffeurs en voertuigen ter beschikking om de bezorging van boodschappen en vervoer te organiseren. Zo worden de voedselpakketten van de voedselbank door Trevvel thuisbezorgd. Arno van Haasterecht van Trevvel: ‘Het is een eenzame en ook angstige tijd voor ouderen en kwetsbare Rotterdammers. Met elkaar moeten we extra goed op hen letten. Met deze samenwerking willen we hen helpen waar we kunnen.’

Samen
Inmiddels hebben vele mensen aangegeven zich in te willen zetten voor de mensen die dat nodig hebben. Zo zijn er vele Rotterdammers actief via Rotterdammersvoorelkaar.nl, Opzoomer Mee en andere vrijwilligers- organisaties. Daarnaast bieden ook veel Rotterdammers zelf hulp aan ouderen of kwetsbare Rotterdammers. De gemeente is trots dat de stad zich op dit moment van zijn beste kant laat zien. Wethouder Sven de Langen: “Enkel met de optelsom van alle initiatieven kunnen we alle hulpvragen beantwoorden en alle mensen helpen. Elke goede daad naar een ander is er één.”


Noot voor de redactie:

Kijk voor meer informatie op de website van de welzijnsorganisatie in uw eigen wijk over wat er wordt aangeboden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: 

  • Kim Harmsen, bestuursvoorlichter wethouder De Langen, 06 – 41 54 99 95 of k.harmsen@rotterdam.nl
  • Ilse Glandorff, Communicatie & Marketing van Trevvel, 06 – 33 09 37 89 of IGlandorff@trevvel.nl
  • Oscar Papa, WIN010 (Rotterdams platform van welzijnsorganisaties), 06 – 51 35 23 43