Direct naar de content

Dienstverlening gemeente: flexibeler en toegankelijker

Vanaf 1 januari 2015 kunnen Rotterdammers tussen 10.00 – 15.00 uur bij de stadswinkels terecht zonder vooraf een afspraak te maken. Ook gaan de drie meest bezochte stadswinkels in 2015 de openingstijden verruimen. De stadswinkels Centrum, Prins-Alexander en Charlois zijn dan open van 08.00 tot 18.00 uur.

Langskomen zonder afspraak kan in alle stadswinkels en is bestemd voor producten met een korte afhandeltijd. Dit zijn bijvoorbeeld aanvragen voor een paspoort of rijbewijs. De vrije inloop is een wens van veel Rotterdammers. Ook een wens is de verruiming van de openingstijden van de stadswinkel. Beide aanpassingen zijn onderdeel van de doelstelling om de dienstverlening richting de Rotterdammer flexibeler en toegankelijker te maken.

Wethouder Pex Langenberg (Organisatie): ‘Onze dienstverlening is goed. De Rotterdammer geeft ons ruim een 7. Maar we willen een nog betere dienstverlening. We moeten veel meer inspelen op de behoefte van de Rotterdammer en slimmer gebruik maken van de technische mogelijkheden’. 

 

Nieuwe vormen van dienstverlening

In 2015 gaan drie stadswinkels – Charlois, Prins Alexander en Centrum – langer open: van 08.00 tot 18.00 uur. Ook gaat de gemeente experimenteren met nieuwe vormen van dienstverlening. Zo start in 2015 een proef met het thuisbezorgen van paspoorten en wordt er een chat functie op de gemeentelijke site geïntroduceerd. Het gebruik van sociale media gaat de gemeente nog actiever inzetten en daarnaast wordt onderzocht of dienstverlening via apps nog verder uitgebreid kan worden.     

 

Telefonische en digitale dienstverlening

Verbetering van de telefonische dienstverlening krijgt ook de nodige aandacht. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de Rotterdammer persoonlijk contact met de gemeente belangrijk vindt. Dit kan aan de balie maar ook via de telefoon. De telefonische dienstverlening wordt zo ingericht dat de gemeente beter de specifieke vragen van Rotterdammers kan beantwoorden. De gemeente verwacht dat het aantal klachten hierdoor zal verminderen. Algemene vragen wil de gemeente veel meer digitaal aanbieden via www.rotterdam.nl en Mijn Loket. Deze worden toegankelijker voor de bezoeker door meer met beeld en minder tekst te werken.   

 

Servicecentra

Flexibele en toegankelijke dienstverlening betekent ook dat de gemeente duidelijke service aan de Rotterdammer op één plek wil aanbieden. Vanaf 2015 gaat de gemeente gefaseerd servicecentra invoeren. In 2020 moeten er vijftien servicecentra zijn waar onder andere de stadswinkels in opgaan.

 

 

 


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anna Feiner, bestuursvoorlichter wethouder Langenberg, 06 – 22 04 96 57 of amj.feiner@rotterdam.nl