Direct naar de content

Beste leraren van Rotterdam 2018 bekend

Vandaag op de Dag van de Leraar zijn de winnaars bekendgemaakt van de Verkiezing Leraar van het Jaar. Tijdens een feestelijke uitreiking in KINO Rotterdam, reikte wethouder Saïd Kasmi (o.a. Onderwijs) samen met oud winnaressen Else-Marieke Visser en Nikkie Kruijer de prijzen uit aan de winnaars. De winnaars mogen zich een jaar lang ‘Beste leraar van Rotterdam’ noemen. Gedurende dit jaar zijn de leraren ambassadeur voor goed en inspirerend onderwijs in Rotterdam. 

Dit zijn de winnaars in de zes categorieën:

  • Pedagogisch medewerker: Ellie Apol-Oskam, Horizon Jeugdzorg en onderwijs instituut
  • Basisonderwijs: Janniek van den Berg, Fatima school
  • Speciaal onderwijs: Frank van de Vrie, A.J. Schreuderschool
  • Voortgezet onderwijs: Ismail Aghzanay, Rotterdam Design College (vmbo LMC)
  • Mbo: Giorgio Costa, Albeda Dans College
  • Lerarenteam: OBS de Tuimelaar

Meer dan 300 leerlingen, leraren, collega’s, vrienden en familie van de genomineerden waren aanwezig om hun favoriete leraar of lerarenteam aan te moedigen. Een brassband van de SKVR wist het publiek met getrommel in een feeststemming te brengen en voerde een danspaar van de SKVR een energiek urban duet op.

In de weken voor de bekendmaking zijn ruim 618 leraren/teams genomineerd, leverde dat 313 unieke nominaties op (vorig jaar 295) en hebben 16.220 (vorig jaar 5.800) mensen gestemd via www.leraarvanhetjaarrotterdam.nl op hun favoriet. De kandidaten per categorie met de meeste stemmen mochten door naar de vakjury voor een gesprek. In de vakjury zaten ook leerlingen. De jury onder leiding van voorzitter Ronald Buijt (Oud-gemeente raadslid Leefbaar Rotterdam) besloot over de uiteindelijke winnaars. De jury was zeer onder de indruk van het enthousiasme en de gedrevenheid van de kandidaten.

Citaten van de jury over de winnaars

  • Ellie Apol is oprecht en eerlijk. Ze bouwt bruggen tussen school en thuis en is oplossings- en hulpgericht. Zij draagt er zorg voor dat de doelen die gesteld worden daadwerkelijk gehaald worden en hun vruchten afwerpen. Dat doet zij door de juiste vragen te stellen op het juiste moment; gemotiveerd en vol passie. Ellie is in staat om in zeer moeilijke situaties ouders ertoe te bewegen om veranderingen die hun kind ten goede komen, door te voeren!
  • Janniek van den Berg oefent haar hobby uit voor de klas. Ze zorgt voor een fijne sfeer in de klas met 3 vaste regels. Consequentheid en duidelijkheid zorgen voor een veilig klimaat. Door in de eerste schoolweek met ieder kind te spreken, leert ze al snel de leerbehoeftes van kinderen kennen. Successen worden in de groep van Janniek standaard gevierd. Ze coacht haar collega’s in didactische vaardigheden en door het volgen van een master educational needs hoopt zij ook haar eigen deskundigheid nog verder te ontwikkelen.
  • Met Frank van de Vrie gaat het onderwijs elke dag een stapje vooruit. Hij leert de leerlingen vallen en opstaan. Hij integreert zijn hobby in het onderwijs waarbij leerlingen ‘leren door ervaren’. Hij vier successen van de leerlingen met hen viert. Hij is zo bescheiden dat hij zijn kwaliteiten toeschrijft aan het team waarin hij werkt.
  • Ismail Aghzanay wil jongeren het vertrouwen geven dat ze iets kunnen, dat ze het waard zijn gezien te worden. Hij wil leerlingen bekwaam de maatschappij in sturen zodat ze zich redden in de deze wereld en iets van hun leven maken. Hij geeft zijn lessen met humor, is consistent en consequent. Hij geeft respect en verwacht dat terug en zorgt dat leerlingen zich ook in de ander kunnen inleven. Moeilijke onderwerpen schuwt hij niet.
  • Giorgio Costa is een echt mensen mens. Hij heeft passie voor het vak dat hij geeft en geeft dit ook door aan zijn leerlingen. Bang om zijn emoties te tonen is hij zeker niet. Met zijn manier van denken is hij de frisse wind binnen op opleiding en met zijn manier van lesgeven weet hij elke leerling op een ander manier te prikkelen.
  • Team OBS de Tuimelaar. In korte tijd een enorme transitie doormaken. De jury was onder de indruk van de professionele aanpak, waarbij de directeur het voortouw heeft genomen, maar samen met haar team, ouders en andere externe partijen die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de school de koers zet naar de toekomst. Deze prijs is dan ook ter aanmoediging voor het team van de Tuimelaar en als voorbeeld voor velen.


Waardering
Wethouder Onderwijs Saïd Kasmi: "Met de Verkiezing Leraar van het Jaar wil de gemeente Rotterdam leraren in Rotterdam in het zonnetje zeten. De mannen en vrouwen voor de klas zijn het kloppend hart van het onderwijs in Rotterdam. We willen deze onderwijsprofessionals laten weten dat we hen enorm waarderen voor hun inzet en toewijding. Goede leraren maken het verschil in het onderwijs. Leraren hebben veel invloed op de schoolprestaties van leerlingen. Zij brengen niet alleen kennis over, maar weten ook hoe zij iedere leerling kunnen helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen en het beste uit zichzelf te halen."

Initiatief
De verkiezing Leraar van het Jaar Rotterdam is een initiatief van de gemeente Rotterdam.


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Monique de Jongh, bestuursvoorlichter van wethouder Saïd Kasmi (o.a. Onderwijs)) mae.dejongh@rotterdam.nl tel. 06 8251 7742