Direct naar de content

Witte de Withstraat veiliger door lagere snelheid

Eerste 30 km-straat een feit vanuit een stadsbrede aanpak

Op de Witte de Withstraat geldt vanaf vandaag 30 km/u voor auto’s en vrachtverkeer. De Witte de Withstraat is de eerste straat uit de stadsbrede 30 km-aanpak die dit jaar start. Wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal onthulde de 30 km/u-verkeersborden. Door de snelheid te verlagen, is het verkeer in de straat veiliger* voor voetgangers en fietsers.

Belijning op straat
Extra belijning op Witte de Withstraat reserveert ruimte voor fietsers en zorgt ervoor dat autoverkeer minder snel kan rijden. Om aan de wettelijke inrichtingsvoorwaarden voor een 30 km/u straat te voldoen, worden vanaf april drempels op de kruispunten aangelegd. Wethouder Judith Bokhove: “De ingrepen om deze straat aan te passen tot een 30 km/u zone zijn groot en kostbaar. Om in veel meer straten 30 km/u in te kunnen voeren, vragen we het Rijk de normen voor 30 km/u straten te versoepelen. Dan kunnen we sneller en goedkoper de lagere snelheid invoeren en handhaven.”

30 km/u wordt norm in Rotterdam
Rotterdam wil in de stad een maximale snelheid van 30 km/u voor auto’s en vrachtverkeer invoeren. Deze snelheidsverlaging naar 30 km/u zorgt voor een veilige en aantrekkelijke stad. De verwachting is dat het aantal autoritten in de stad met 78.000 afneemt, doordat mensen kiezen voor de fiets of OV. Daarbij helpt de lagere snelheid om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken.

Vervolg 18 straten
Dit jaar is de gemeente gestart met het verlagen van de snelheid in 18 straten in Rotterdam. De Witte de Withstraat is de eerste straat waar 30 km/u als de norm geldt. De overige straten zijn: Willem Buijtewechstraat, Claes de Vrieselaan, Mathenesserlaan, Van Aerssenlaan, Bentincklaan, Walenburgerweg, Bergweg, Bergselaan, Rodenrijselaan, Zaagmolenstraat, Benthuizerstraat, Hofplein, Jonker Fransstraat, Haagseveer, Gedempte Zalmhaven, Lange Hilleweg en Willemsbrug.

* Omdat 80% van de ongevallen plaatsvindt op wegen waar 50 km/u gereden mag worden, is het verlagen van deze maximumsnelheid een belangrijk middel om de verkeersveiligheid in de stad te vergroten. Bovendien is de impact van een verkeersongeval met 30 km/u veel minder groot, voetgangers en fietsers hebben bij een aanrijding met een auto zelfs 90% meer kans het ongeval te overleven.

Afbeeldingen

  • Fotograaf Eric Fecken