Vooral vijftigplussers slachtoffer van WhatsAppfraude

Campageavond 12 november moet bewustwording vergroten

Jaarlijks worden vele duizenden Rotterdammers slachtoffer van digitale criminaliteit. De meesten worden slachtoffer van oplichting en fraude. Velen ondervinden achteraf psychische en/of financiële problemen. De campagne Echt-Nep richt zich op bewustwording en het voorkomen van slachtofferschap van digitale criminaliteit. Daarom draait nu in alle Rotterdamse bioscopen een campagnefilmpje van Echt-Nep om burgers weerbaar te maken. Zaterdag 12 november aanstaande zijn er vanaf 18.00 uur ook voorlichtingsacteurs aanwezig op het Schouwburgplein om 1 op 1 in gesprek te gaan met bioscoopbezoekers en andere Rotterdammers.

De eerste twee Echt-Nep campagnes waren gericht op jonge vrouwen en kleine ondernemers. De huidige campagne is gericht op 55+-ers. Zij zijn meer dan gemiddeld slachtoffer van Whats-Appfraude, ook wel Vriend-in-noodfraude genoemd. Via de website Echt-Nep.nl kan nu een veilig nep WhatsAppbericht gestuurd worden aan vader, moeder, tante of buurman om hen bewust te maken van de risico’s. Middels het nep-WhatsAppbericht moet er bewustwording gecreëerd worden over de val waar men ingetrapt is. Het ‘slachtoffer’ wordt naar de website van Echt-Nep geleidt waar men middels een quiz kan leren echt slachtofferschap te voorkomen.


Skip to content