Direct naar de content

Skatepark transformeert van roestvrijstaal naar beton

Werkzaamheden starten 9 februari

Begin februari wordt gestart met het vernieuwen van het skatepark aan de Westblaak. De elementen in het huidige skatepark zijn na vijftien jaar intensief gebruik toe aan vervanging. De roestvrijstalen elementen zijn niet veilig meer om goed te kunnen gebruiken. Het nieuwe skatepark wordt een betonnen skatelandschap van 1200 m2. De gebruikers van het skatepark zijn nauw betrokken bij het nieuwe ontwerp.

De ontwerper is de Fin Janne Saario, een in skaterskringen bekende skatepark architect. Saario was vroeger zelf professioneel skateboarder en weet als geen ander waar een skatepark aan moet voldoen. Inmiddels heeft hij een bureau voor landschapsontwerp en internationale (skate)parken. Het ontwerp voor het nieuwe skatepark is bedoeld voor zoveel mogelijk disciplines: skateboarders, inliners, bmx-ers en steppers. Het nieuwe skatelandschap beslaat voorlopig het deel van de Westblaak waar nu ook de skate- elementen staan.

Transformer
De uitstraling van het nieuwe skatepark wordt stoer en Rotterdams, met verwijzingen naar de haven en de ‘Transformer’, het beeld dat aan de rand van het skatepark staat. Hier heeft Janne Saario zich door laten inspireren in zijn ontwerp: “Skaters ‘transformeren’ eigenlijk ook in andere mensen of figuren zodra zij zich op hun wielen gaan voortbewegen.” In samenwerking met één of meerdere scheepswerven in de haven van Rotterdam en samen met enkele skaters wordt oud (scheeps)materiaal zoals stalen balken of beplating in het skatelandschap verwerkt.

Het nieuwe skatepark zorgt voor een mooie invulling van de middenberm van de Westblaak. Ook voor het resterende deel van de middenberm, tussen het huidige skatepark en het Eendrachtsplein, is een nieuw inrichtingsplan gemaakt. Dit gedeelte wordt als een groene parkstrook ingericht waardoor de middenstrook ook voor niet-skaters een prettige locatie wordt om doorheen te lopen of even op een bankje te gaan zitten. In dit deel komen enkele elementen die voor streetskaters interessant zijn, zoals plantenbakken die geschikt zijn om langs de randen te skaten.
De ‘vert’ – de verlengde en grote ‘halfpipe’ – komt in het nieuwe plan niet terug. Hiervoor wordt een nieuwe plek gezocht op een andere locatie in Rotterdam. De vert wordt voorlopig opgeslagen tot deze een nieuwe locatie heeft. Inmiddels hebben diverse gebieden en wijken zich gemeld als gegadigde voor deze vert.

De werkzaamheden
Het skatepark wordt 9 februari afgesloten. Eerst worden de huidige skate elementen weggehaald. Vervolgens wordt de groeiplaats van de bomen die om het skatepark heen staan verbeterd door ze nieuwe bomengrond te geven.
In het voorjaar wordt de asfaltverharding van het skatepark weggebroken, zodat er ruimte is om een nieuwe fundering aan te brengen. Voor het betonnen skatelandschap is het van groot belang dat dit niet gaat scheuren of barsten, want dat heeft grote gevolgen voor de bruikbaarheid van het park. Daarom moet er eerst een fundering op heipalen worden aangebracht. Vanwege de nabijheid van de ondergrondse metrobuis is dit een secuur werk.

Als de ondergrond gereed is, kan de bouw van het skatepark zelf beginnen. Dit bestaat uit het aanbrengen van grote EPS- (een soort piepschuim) blokken, die in model worden gesneden en op een betonnen plaat worden aangebracht. Vervolgens wordt het EPS met de hand voorzien van beton en ontstaat het skatelandschap. Het aanbrengen van het beton is specialistenwerk. De aansluitingen en overgangen moeten goed en glad zijn om goed bruikbaar te zijn. De aannemer die dit werk gaat doen moet hier aantoonbare ervaring mee hebben. Meestal zijn de werknemers ook (ex)skaters. Naar verwachting kan het nieuwe skatepark in oktober 2015 in gebruik genomen worden.

Reacties van betrokkenen
Skateparkarcchitect Janne Saario: “Ik heb een heel bijzonder en intensief traject met de gebruikers doorlopen. Het is niet eenvoudig om op een beperkte maar fantastische plek, midden in een stad als Rotterdam, tot een ontwerp te komen waar iedereen tevreden mee is. Maar we zijn daar wel in geslaagd. Ik ben trots op het ontwerp. Het bedrijf dat mij nog sponsort vanuit mijn professionele skateverleden (Element) gaat dan ook een documentaire maken over het project, van ontwerp tot oplevering.”

Ricardo Paterno, skater en deelnemer ontwerpproces: “Na de zomer ligt het grootste skatepark van Europa in hartje Rotterdam. Dat is toch fantastisch? Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook echt wat. Ik weet zeker dat skaters van alle disciplines ,van alle niveaus en vanuit de hele wereld hier samen zullen komen.”

Wethouder Adriaan Visser (financien, binnenstad, cultuur en sport) : “Ik ben blij dat de gebruikers tevreden zijn. We maken dit tenslotte mogelijk voor hen. Met dit skatepark maken we de binnenstad weer een beetje gezelliger en levendiger. Ook voor toeschouwers en passanten wordt het skatepark een plek waar het fijn is om te zijn. Ik kan niet wachten tot de opening!”

Financiering
Het nieuwe skatepark wordt gefinancierd uit een renovatiebijdrage vanuit stedelijke budgetten. Daarnaast heeft de toenmalige deelgemeente Centrum een budget beschikbaar gesteld voor de vernieuwing. De gebiedscommissie wordt nauw bij de plannen betrokken. Voor het gedeelte van de middenberm vanaf het huidige skatepark tot aan het Eendrachtsplein is er nog niet genoeg geld. Mogelijk kan dit deel pas in een latere fase worden uitgevoerd.


Noot voor de redactie:

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Philip Stolk, communicatieadviseur gemeente Rotterdam, p.stolk@rotterdam.nl , 06-10248166

Beeldmateriaal in hoge resolutie is beschikbaar via:
https://www.dropbox.com/s/fldf3rzcvqkd8om/Rotterdam-3d_summer_night.jpg?dl=0


Voor contact met de Finse ontwerper Janne Saario kunt u mailen naar: info@jannesaario.com