Rotterdam wint prijs met Nederlands eerste Digitale Balie

De gemeente Rotterdam heeft de Actualiteitstrofee van de GemeenteDelers 2021 gewonnen in de categorie corona voor de digitale balie. In totaal deden 64 gemeenten mee in vier categorieën. De jury noemt de digitale balie een voorbeeld van echte dienstverlening voor andere gemeenten en organisaties. Tijdens corona is door de gemeente snel ingespeeld op het gemis aan contact. Ook is bewezen dat er vraag naar is en dat het werkt.

Digitale balie: meer dan een videogesprek
Rotterdam ontwikkelde als eerste Nederlandse gemeente een digitale balie die het mogelijk maakt om makkelijk en veilig op afstand, maar toch persoonlijk zaken te regelen met de gemeente. Met de digitale balie kunnen Rotterdammers onder andere hun uitkering bespreken, een TOZO aanvraag (uitkering levensonderhoud) indienen maar ook geboorteaangifte doen of in ondertrouw gaan vanuit hun eigen huis of bijvoorbeeld het ziekenhuis.

Wethouder van Gils: “De gemeente heeft het afgelopen jaar zo’n 8000 videogesprekken gevoerd met Rotterdammers in de digitale balie. De ervaringen zijn positief. Rotterdammers noemen het contact soms zelfs persoonlijker dan een echt baliegesprek. Bovendien is het laagdrempelig en makkelijk in gebruik. Zo combineren we het gemak van het digitale met het persoonlijke van een echt gesprek.”

Verder ontwikkelen
De digitale balie verbetert nog iedere dag en wordt steeds verder uitgebreid. Rotterdammers kunnen zich nu al identificeren met digiD, betalingen doen en veilig bestanden uitwisselen. Nieuwe functionaliteiten zijn in ontwikkelingen en een belangrijk speerpunt is goede toegankelijkheid. Zo zal het binnenkort voor Rotterdammers mogelijk worden om zelf een afspraak te maken bij de digitale balie en gaat de gemeente uitnodigingen via SMS mogelijk maken.


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Diane Bouhuijs, bestuursvoorlichter wethouder Arjan van Gils, 06 – 38 31 92 44 of db.bouhuijs@rotterdam.nl


Skip to content