Rotterdam blikt tevreden en enthousiast terug op het Eurovisie Songfestival

Positieve resultaten smaken naar meer

Vandaag blikt Rotterdam terug op de resultaten van het Eurovisie Songfestival, dat in mei 2021 plaatsvond in Rotterdam Ahoy. Rotterdam heeft zichzelf goed op de kaart gezet, ondanks de uitdagende omstandigheden van de coronapandemie. Naast ruim 183 miljoen kijkers via tv, 50 miljoen kijkers online en tienduizenden artikelen wereldwijd, kreeg de organisatie goede waarderingscijfers van pers, publiek en delegaties. Ook Rotterdammers waardeerden de komst van het Songfestival. De projectorganisatie houdt onder de streep 3,7 miljoen euro aan budget over.

Wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur & Toerisme): “We krijgen mooie rapportcijfers en daar ben ik trots op. Het is opnieuw duidelijk geworden dat wanneer je in Rotterdam een evenement organiseert, je kunt rekenen op onze veerkracht en betrokkenheid. Met Rotterdam Ahoy, Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners kijken we zeer tevreden en enthousiast terug. We verwelkomen graag een volgend evenement van wereldformaat in onze stad.”

Waardering en trots
Bezoekers van het Songfestival, delegaties en pers gaven een 8,9 voor de algehele organisatie. De waardering voor het Songfestival in Rotterdam steeg van een 6,5 vóór het Songfestival tot een 7,5 erna. Ook bleken Rotterdammers door het Songfestival meer trots te zijn op hun stad. De opvallende en kleurrijke citydressing werd gewaardeerd met een 7,6.

Feest van en voor iedereen
De 2500 Rotterdammers die samen met een introducé kosteloos konden genieten van één van de shows, hadden hierdoor meer het gevoel er als Rotterdammer bij te horen. Dat blijkt uit de resultaten van de eindrapportage. Wethouder Kasmi: “We wilden graag dat het Songfestival een feest van en voor iedereen zou zijn. Deze actie heeft daar voor een groot deel aan bijgedragen.”

Innovatief
Rotterdam toonde zich innovatief met het eerste Online Eurovision Village. Het kon rekenen op maar liefst 500.000 bezoekers van over de hele wereld. Positief is dat bijna 80% van de buitenlandse bezoekers geïnteresseerd was in een bezoek aan Rotterdam.

Economische impact beperkt
In een tijd waarin de hotels en straten door de coronacrisis leeg waren zorgde het Songfestival toch nog voor ruim 17.000 hotelovernachtingen (bezoekers, crew en delegaties). De directe inkomsten voor Rotterdamse ondernemers zijn 2,8 miljoen euro en daarmee fors lager dan in normale omstandigheden het geval zou zijn. Belangrijkste oorzaak waren de reisbeperkingen en coronamaatregelen: dat leidde tot minder buitenlandse bezoekers en beperkte mogelijkheden voor horeca-ondernemers.

Binnen budget
De projectorganisatie heeft 3,7 miljoen euro over gehouden. Er werd in de budgetten met verschillende scenario’s rekening gehouden. Vanwege corona zijn bepaalde onderdelen aangepast of vervallen, daardoor is minder geld uitgegeven dan gepland. Het prijskaartje voor de gemeente Rotterdam komt daarmee op totaal 19 miljoen euro.

Rotterdam Ahoy
Het Songfestival heeft Rotterdam Ahoy nog meer naamsbekendheid opgeleverd, zowel nationaal als internationaal. Dat merkt Rotterdam Ahoy aan de binnenkomende site visits. Rotterdam Ahoy heeft zich geprofileerd als een venue waar alles kan en waar niets te groot is. Door corona verkeert de evenementensector in een moeilijke periode en is het succes nu nog niet te vertalen naar bezoekersaantallen of boekingen.

Samenwerking
De Rotterdamse projectorganisatie bestond uit gemeente Rotterdam, Rotterdam Ahoy, Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners. De organisaties kijken terug op een goede samenwerking. De samenwerking tussen de Rotterdamse projectorganisatie, de NPO / AVROTROS / NOS (Host Broadcaster) en de EBU werd eveneens gewaardeerd.


Skip to content