Direct naar de content

Nieuwe plek voor historische tramremise Kleiweg

Vanochtend is het laatste deel van de staalconstructie van de werkplaats van de RET aan de Kleiweg getransporteerd naar Goes-Borsele waar de hal uit 1916 een plek krijgt bij de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele.

De tramremise aan de Kleiweg kent een lange geschiedenis in Rotterdam. De bouw van de werkplaats als fabriek voor meubelen en spoorwegmaterialen begon in 1916 in opdracht van Allan&Co, een van drie producenten van spoorwegmaterialen in Nederland. Het bedrijf leverde tot zijn opheffing in 1959 vele trams en treinen aan Nederlandse en buitenlandse bedrijven en daarnaast nog luxe inrichtingen voor schepen en woningen. Door de jaren heen is de werkplaats uitgebreid en verbouwd.
Nu ongeveer 100 jaar na het bouwen van de werkplaats is deze niet meer geschikt voor de onderhoud van de huidige grotere voertuigen van de RET. Na zorgvuldig te hebben onderzocht of behoud van het complex mogelijk is moest geconcludeerd worden dat nieuwbouw noodzakelijk is.

Paul Lorist, directeur techniek RET is tevreden: ‘Dit gebouw was kenmerkend voor onze remise en is daarmee van historische waarde. Het is belangrijk om onze geschiedenis te koesteren, dus ik ben dan ook blij met het tweede leven dat ons gebouw krijgt in het stoommuseum!’

Verplaatst
De centrale hoge hal wordt verplaatst naar het terrein van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele waar een spoorwegbedrijf uit de jaren ‘30 getoond wordt. De hal wordt gebruikt voor het stallen van treinen die door Allan&Co geproduceerd zijn. Wethouder Pex Langenberg (mobiliteit en cultuur) is blij met deze oplossing: “Door het verplaatsen van de hal naar Goes-Borsele is het mogelijk om op de locatie van de Kleiweg de traditie van het onderhouden van trams en metro’s voort te zetten terwijl de historische bebouwing voor iedereen te bewonderen is op een andere locatie.”

In de laatste maanden is de bebouwing rondom de hoge hal van de werkplaats zorgvuldig verwijderd zodat het gebouw de komende weken gedemonteerd en getransporteerd kan worden. Deze hal wordt vervolgens in Goes weer opgebouwd.


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anna Feiner, bestuursvoorlichter wethouder Langenberg, 06 – 22 04 96 57 of amj.feiner@rotterdam.nl