Halvering verkeersgeluid dankzij stille klinkers aan de Hillevliet

Een tweede experiment met zogenoemde stille straatklinkers in Rotterdam heeft opnieuw tot positieve resultaten geleid. Waar de stille straatsteen, als variant voor de reguliere betonnen straatsteen, vorig jaar zomer aan de Burgemeester Baumannlaan in Rotterdam-Overschie al voor twee a drie decibel geluidsreductie zorgde, zijn dezelfde resultaten nu ook gemeten langs de Hillevliet in Rotterdam Zuid. Dat betekent een halvering van het verkeersgeluid, zo blijkt uit metingen van Milieudienst DCMR. Om te toetsen of omwonenden en ondernemers uit de wijk de positieve effecten ook daadwerkelijk in de praktijk ervaren, nam duurzaamheidswethouder Arno Bonte een aantal van hen vandaag mee op een ‘Soundwalk’ langs diverse delen van de Hillevliet met én zonder stille klinker.

Positieve geluidsbeleving

“Het resultaat is verbazingwekkend!”, zegt Richard Atteveld, als leraar verbonden aan het naastgelegen Rotterdams Vakcollege De Hef. Samen met een tiental studenten nam hij deel aan het geluidsexperiment. “Je hoort een duidelijk dempend effect bij de stille straatklinkers”, zegt hij. “Bij de stille variant hoor je eigenlijk alleen nog het geluid dat de auto zelf maakt. Zodra meer mensen elektrisch rijden, is dat straks ook weg en wordt het hier nog stiller. Een mooie oplossing voor drukke straten in Rotterdam!”

Ook Thea van Gils-Vlasveld, woonachtig aan de Hillevliet, is enthousiast. “Bij de bestaande bestrating hoor je het verkeer voorbijrazen. Waar de nieuwe klinkers liggen kun je zelfs de vogels weer horen fluiten. Zo mooi!”

Onderneemster Iris Smit had naar eigen zeggen nooit echt stilgestaan bij het mogelijke effect van speciale straatstenen op de hoeveelheid verkeerslawaai en is positief verrast. “Wat goed dat er dergelijke experimenten zijn. Ik kan me goed voorstellen dat stillere bestrating in drukke winkelstraten niet alleen door bewoners, maar ook door veel ondernemers toegejuicht zal worden”.

Geluidsmetingen

De stille klinkers bevatten een speciale laag die verkeersgeluiden opneemt. Om het verschil te kunnen meten met de reguliere straatstenen, is in een deel van de straat stille straatstenen gelegd en in het andere deel normale straatstenen. Er is in eerste instantie een nulmeting uitgevoerd, voordat de stille klinkers zijn gelegd. Vervolgens zijn er verscheidene metingen uitgevoerd. Hieruit blijkt dat een halvering van het geluidsniveau is gerealiseerd.

De resultaten in Overschie en hier op Zuid zijn boven verwachting goed, vindt wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) “En ik ben bovenal blij dat dit in de praktijk ook zo door de mensen wordt ervaren. We blijven meten of ook op lange termijn het positieve effect blijft en of dit wegdek niet sneller slijt, maar het lijkt erop dat stille klinkers ons kunnen helpen in het verminderen van het verkeerslawaai. We gaan daarom ook in andere straten met stille klinkers experimenteren”.

Toekomstgeluid

Als vervolg op de twee succesvolle pilots, staan er nieuwe pilotlocaties op de planning. In de Henri Eversstraat, Jacob van Campenweg/Hendrick Staetsweg, Huniadijk en Rusthoflaan worden de stille klinkers toegepast bij de vervanging of herinrichtring van de straat. Het betreffen drukke straten met een hoge geluidbelasting waar bovendien binnenkort onderhoud wordt gepleegd. Zodoende kunnen de stille klinkers al op korte termijn worden aangebracht. Vervolgens wordt beoordeeld of de stille straatklinker onderdeel wordt van de Rotterdamse Stijl als standaard in de Rotterdamse openbare ruimte.

  • Wethouder Arno Bonte tijdens de Soundwalk op de Hillevliet waar samen met bewoners, ondernemers en studenten het effect van stille straatklinkers wordt gemeten - foto Eric Fecken

Skip to content