Direct naar de content

Dagelijks retourtje Shanghai met een stekker

Ruim 336% stijging elektrische autokilometers door Rotterdamse elektrische rijders

In Rotterdam worden steeds meer elektrische autokilometers gereden. In 2014 bijna 7,1 miljoen. In 2013 waren dit nog bijna 2,1 miljoen kilometers. Dit staat gelijk aan elke dag op en neer naar zusterstad Shanghai met een elektrisch auto. De afstand is berekend via het aantal kilowattuur (kWh) groene stroom dat elektrische auto’s in heel 2014 bij Rotterdamse laadpalen hebben geladen. Dit betekent dat er ruim 7 miljoen kilometer zonder uitstoot werd rondgereden. Per 31 december 2014 stonden in Rotterdam 1.237 oplaadpunten.

Stijging
Het aantal verkochte elektrische auto’s blijft stijgen, ondanks de verhoging van de bijtelling naar 4% voor volledig elektrische en 7% voor plugin hybride auto’s. Auto’s op fossiele brandstoffen hebben een hogere bijtelling gekregen, vanaf 14%.

Wethouder Pex Langenberg (Duurzaamheid, Mobiliteit): “Wij kijken naar de resultaten en zien dat elektrisch rijden een gezonde groei blijft doormaken, in onze stad en in de rest van Nederland. De groei van elektrisch rijden komt de luchtkwaliteit in Rotterdam en dus onze gezondheid ten goede. Daarom blijven we elektrisch rijden stimuleren en steunen.” Rotterdam is een innovatieve stad die duurzame ontwikkelingen en innovaties steunt. Zo rijden sinds vorige maand de eerste waterstofauto’s van Nederland in Rotterdam rond.

Luchtkwaliteit
De Rotterdamse luchtkwaliteit profiteert van elke elektrisch gereden kilometer. De uitstoot van stikstof (NO2) en roet (EC) die wordt vermeden door niet op fossiele brandstof te rijden is enorm. 7 miljoen kilometer elektrisch rijden scheelt ruim duizend kilo aan uitstoot van stikstof en vele kilo’s aan roet. Vooral die deeltjes zijn zo schadelijk, dat elke gram minder uitstoot al veel gezondheidschade kan voorkomen.
Alle Rotterdammers hebben recht op schone lucht. Daarom neemt de gemeente onder andere maatregelen om de uitstoot door het stedelijke verkeer te beperken. Maatregelen als de uitbreiding van de milieuzone, een goede sloopregeling en het stimuleren van schonere stadsdistributie door middel van de Green Deal Stadslogistiek, dragen bij aan een schonere lucht in de stad.

Laadpalen aanvragen
Rotterdam stimuleert elektrisch rijden omdat het schoon, stil en zuinig is. Met 7.091.685 elektrisch gereden kilometers blijft elektrisch rijden in Rotterdam groeien. Ook in 2015 biedt de gemeente ondersteuning bij het aanvragen van een oplaadpunt in de openbare ruimte. De bij de oplaadpalen geladen stroom is altijd groene stroom. Meer informatie daarover is te vinden op www.rotterdam.nl/elektrischrijden


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anna Feiner, bestuursvoorlichter wethouder Langenberg, 06 – 22 04 96 57 of amj.feiner@rotterdam.nl