Is Rotterdam de draad kwijt?

Nee, absoluut niet. Maar wellicht in de toekomst wel. En daarmee hebben we een wereldprimeur.

De gemeente Rotterdam heeft samen met ENGIE, ElaadNL en EVConsult het afgelopen anderhalf jaar hard gewerkt aan een pilot met draadloos laden van personenauto’s in de openbare buitenruimte. Want we willen graag de draad kwijt raken. Niet direct, maar hopelijk wel in de toekomst. Dus geen laadpaal op straat, maar inductieplaat in het parkeervak. Met deze innovatie heeft Rotterdam een wereldprimeur voor draadloos laden van personenauto’s .

“De techniek gaat reuzesnel. De proef helpt om de marktintroductie van draadloos laden van elektrische auto’s dichterbij te brengen. In plaats van nieuwe oplaadpalen in het straatbeeld, verwachten we in de toekomst oplaadplaten in parkeervakken aan te kunnen leggen,” zegt wethouder Langenberg (mobiliteit en duurzaamheid). “Dus hoef je geen kabels meer aan te sluiten en verdwijnen de laadpalen uiteindelijk uit het straatbeeld. Zo wordt elektrisch rijden nog makkelijker een aantrekkelijker voor iedereen.”

Veelbelovende techniek
Net als de bekende oplaadpalen, kent deze veelbelovende techniek technische en operationele uitdagingen die in de praktijk worden getest. Voor deze proef legde Rotterdam op de Groene Kruisweg een inductieplaat neer en werden elektrische auto's van de gemeente omgebouwd. De opgedane kennis bij de aanleg van oplaadpalen krijgt vorm in deze nieuwe techniek. Voor zover bekend is een proef met deze technische en operationele omvang nog nergens ter wereld uitgevoerd. Rotterdam gaat de komende maanden verder met de gebruikerstesten en verdere uitwerking van de toepasbaarheid.

Gezondere lucht
Als stad gaan we voor gezondere lucht. Duurzame mobiliteit is één van de belangrijke pijlers. En innovaties zijn daarbij onontbeerlijk. Ondernemen en vernieuwen zit in het DNA van deze stad. Dat doen we als gemeente niet alleen. Steeds vaker zoeken we samenwerking met partijen die de stad verder op weg kunnen helpen en samen met ons de ambities waar kunnen maken. Bij de ontwikkeling van draadloos laden heeft de gemeente Rotterdam de opdracht gegund aan ENGIE. In dit project werkte ENGIE met meerdere partners zoals HEVO Power, EV-Box en Technisch Expertise Centrum ANWB en TU Eindhoven.

Hier vindt u ook het kennisdocument Wireless charging. Hierin staat veel achtergrondinformatie over de praktijkproef.


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anna Feiner, bestuursvoorlichter wethouder Langenberg, 06 – 22 04 96 57 of amj.feiner@rotterdam.nl

Bij foto 1: Samen met wethouder Pex Langenberg, geven Hans Boot (COO ENGIE),  Onoph Caron (directeur ElaadNL) en Roland Steimetz (EVconsult) het startschot voor de pilot.

Bij foto 2: Wethouder Pex Langenberg (mobiliteit en duurzaamheid) voor de elektrische auto met inductieplaat 


Skip to content