Diana de Graaf wint prijsvraag markering geboorteplaats Erasmus

Fa├žade van geboortehuis in groen hofje

Diana de Graaf is de winnaar geworden van de prijsvraag voor de markering van het geboortehuis van Erasmus. Zij ontwierp samen met Maaike Disco en Reinier de Gooijer een bijzondere vrijstaande façade van Erasmus' geboortehuis. De uitslag van de prijsvraag werd vandaag, de Dag der Zotheid, bekend gemaakt tijdens een bijeenkomst in de Bibliotheek Rotterdam.

Vijf ontwerpen maakten kans om gerealiseerd te worden als markering van het geboortehuis van Erasmus. Uit deze top vijf maakte wethouder Hugo de Jonge (Onderwijs, Jeugd en Zorg) de uiteindelijke winnaar bekend tijdens een bijeenkomst in de Bibliotheek Rotterdam: Diana de Graaf.

De Graaf, bijgestaan door Maaike Disco en Reinier de Gooijer, ontwierp een nagemaakte vrijstaande façade van het geboortehuis met daarop een portret van Erasmus, geplaatst in een groen hofje. Dit hofje wordt doorsneden door zitelementen die de mensfiguur van Vitrivius vormen, het door Leonardo da Vinci ontworpen symbool van het humanisme. Het portret van Erasmus en de façade zijn volledig opgebouwd uit kleurige majolicategels. Naarmate je dichterbij komt vervaagt het portret van Erasmus en blijkt het te zijn opgebouwd uit door hem geschreven teksten, bijvoorbeeld spreuken uit de 'Adagia'.

De jury noemt het ontwerp fotogeniek, goed geplaatst in het groene hofje (nu nog parkeerplaatsen) en een aantrekkelijke plek om te recreëren (belangrijk gezien de interesse van toeristen). Daarnaast lijkt het ontwerp goed realiseerbaar. Eenmaal gerealiseerd is het ontwerp een aanwinst voor de omgeving, concludeert de jury.

Over de prijsvraag
In oktober vorig jaar lanceerde het Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam, een prijsvraag voor het zichtbaar maken het geboortehuis van Erasmus, in de nabijheid van het Grote Kerkplein. Tot op heden wordt de plek slechts gemarkeerd door een vrijstaand bord bij een parkeerplaats. Die markering kan en moet anders, vindt het Comité Erasmus. Daarom nodigde het Comité Rotterdammers/ liefhebbers van Erasmus uit om met innovatieve, uitdagende ideeën te komen voor een markering, op een manier die recht doet aan deze prominente Rotterdammer.

Top vijf
Uit bijna vijftig inzendingen selecteerde de onafhankelijke jury vorige maand een top vijf. De andere vier ontwerpers in alfabetische volgorde:

  1. Tjeerd Bloothoofd: een ‘open huis’, een ‘folly’, met de titel ‘The praise of folly.’
  2. Janno Hahn: een grafisch gevelelement met informatie over het leven van Erasmus.
  3. Bram van der Meij: een kleurige inrichting van het hofje als ‘de huiskamer van Erasmus’, een ruimtelijke illusie bestaande uit verschillende wanden, met letterlijk ‘tekst en uitleg’.
  4. Bartjan van ’t Slot: een vrijstaand object, een spreektafel die staat voor de vrijheid van meningsuiting. Op de lessenaar staat educatieve informatie.

Alle ontwerpen zijn hier te zien: http://www.rotterdam.nl/vijfgenomineerdenvoormarkeringgeboorteplaatserasmus

Jury
De jury van de prijsvraag bestond naast wethouder Hugo de Jonge uit Ron Voskuilen (algemeen directeur Rotterdam Partners), Astrid Sanson (directeur Stedelijke Kwaliteit en Binnenstad, Gemeente Rotterdam), Adrie van der Laan (beheerder Erasmuscollectie Bibliotheek Rotterdam en secretaris van het Erasmus Center for Early Modern Studies) en Siebe Thissen (hoofd Kunst en Openbare Ruimte van het Centrum Beeldende Kunst).

Het Comité Erasmus zal zich maximaal inspannen om het ontwerp te realiseren, bij voorkeur vóór de volgende Dag der Zotheid, op 1 april 2016.

Over het Comité Erasmus
Het Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam, zet zich in om Erasmus weer het icoon van Rotterdam te maken. Hij moet weer een boegbeeld worden van zijn geboortestad. Erasmus’ statuur, internationale bekendheid en actuele gedachtegoed verdienen een plaats in het stadsbeeld en de beleving van Rotterdammers, bezoekers en relaties van de stad. Vijftien Rotterdamse instellingen en organisaties werken samen in het Comité. Het Comité wil het gedachtegoed van Erasmus, dat van actuele waarde is voor onze samenleving, bestuderen, verklaren en uitdragen en de merkwaarde van Erasmus (naamsbekendheid, toerisme, internationaal aanzien) benutten in de branding van de stad Rotterdam. Meer informatie: http://www.rotterdam.nl/erasmus


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie: René Spork, Stadsarchief Rotterdam, 010-2675525


Skip to content