Rotterdam wil 30 km/u binnen de bebouwde kom
Om de lagere maximumsnelheid stadsbreed vanaf 2023 in te kunnen voeren, wil het college van burgemeester en wethouders nu al beginnen met voorbereidingen.
Veiligheid
Het college wil de verkeersveiligheid verbeteren door de snelheid te verlagen. 80% van de ongevallen gebeurt op 50 km/u wegen. Het aantal ongevallen zal afnemen als er op minder wegen 50 km/u gereden mag worden. Bovendien is de impact van een verkeersongeval met 30 km/u veel minder groot, voetgangers en fietsers hebben bij een aanrijding met een auto zelfs 90% meer kans het ongeval te overleven.
Inrichting van straten
Het is veel werk om alle straten in Rotterdam aan te passen naar de geldende normen voor een 30 km/u straat. De gemeente dringt daarom bij het Rijk aan om regels die het makkelijker maken 30 km/u als maximumsnelheid te kunnen invoeren en handhaven.
Wethouder Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal: “30 km/u wordt de norm. Hoe we het in de hele stad gaan invoeren, bekijken we nog. We beginnen al op kleinere schaal. Komend jaar en in 2023 gaat de snelheid al in 18 straten van 50 naar 30.” Die straten worden daarvoor, in overleg met omwonenden, ook anders ingericht. Er komt meer ruimte voor langzaam verkeer en meer verkeersremmende maatregelen.
De snelheidsverlaging naar 30 km/u zorgt voor een veilige en aantrekkelijke stad. De verwachting is dat het aantal autoritten in de stad met 78-duizend afneemt, doordat mensen kiezen voor de fiets of OV. Daarbij helpt de lagere snelheid om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken.
Met de snelheidsverlaging sluit Rotterdam zich aan bij de Stockholm Declaration die door ministers van 140 landen is ondertekend. In Nederland zijn andere steden zoals Utrecht, Groningen en Amsterdam ook bezig met plannen om de snelheidsverlaging door te voeren.