Den Haag sluit zich aan bij Grand Départ-bid Rotterdam
Rotterdam en Den Haag trekken samen op om de Grand Départ van de Tour de France in 2024 of 2025 naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te halen. De ambitie is om de proloog van de Tour in Rotterdam te laten verrijden, gevolgd door een etappe met start in Rotterdam en aankomst in Den Haag.
Voor Rotterdam wordt het de tweede Grand Départ na de geslaagde Tourstart van 2010. De beelden van de stad gingen destijds de wereld over en bereikten 17 miljoen tv-kijkers. De economische impact van het evenement bedroeg 30 miljoen euro. Rotterdam ontving tijdens het Tourweekend ongeveer 1 miljoen bezoekers en de Rotterdammers waardeerden de start in hun eigen stad met het cijfer 8. Ook Den Haag heeft ervaring met de Grand Départ: in 1973 startte de Ronde van Frankrijk op de boulevard van Scheveningen en won Joop Zoetemelk de proloog. Een dag later was de start op Scheveningen en de finish in Rotterdam.
Tour voor álle inwoners
Rotterdam en Den Haag willen een nieuwe Grand Départ gebruiken om inwoners en ondernemers te inspireren en perspectief te bieden in deze moeilijke tijd en een impuls te geven aan de economie en het toerisme. Het moet een Tour worden voor álle Rotterdammers en Hagenaars.
De gemeente Rotterdam zet topsport en evenementen doelgericht in om sporten en bewegen te stimuleren. “Topsport inspireert mensen en je kunt er veel van leren. Het is een mooie afspiegeling van het leven: met pieken en dalen, al zijn die voor iedereen anders. Net als de ambities”, zegt sportwethouder Sven de Langen. “Topsport stimuleert kinderen om zelf te gaan sporten, hun helden na te doen en hun dromen na te leven. Daarom is er in het programma rond de Grand Départ ook veel aandacht voor het betrekken van scholen.”
Stip op de horizon
De Haagse wethouder Sport Hilbert Bredemeijer is blij dat de gemeente Den Haag kan aansluiten bij het bid. “Samen staan we sterker. Dit is een buitenkans voor beide steden. Den Haag heeft het streven om met een mooie route niet alleen langs de eyecatchers van de stad te gaan maar juist ook langs gebieden in de stad die een impuls van het evenement goed kunnen gebruiken, zoals Den Haag Zuidwest. Dit is zoveel meer dan het grootste gratis toegankelijke sportevenement ter wereld. Het vormt voor ons het licht aan het einde van de corona-tunnel en een uitdagende stip op de horizon.”
Overhandiging bidbook
In mei komt de Amaury Sport Organisation (A.S.O.), de organisatie van ’s werelds grootste wielerwedstrijd, naar Rotterdam om het bidbook van beide steden in ontvangst te nemen. Wethouder De Langen is optimistisch over de kansen om het evenement naar de metropoolregio te halen. “Die zijn heel reëel. We kunnen zo’n grootschalig evenement aan, die zekerheid heeft de A.S.O. In 2010 hebben we een heel goede indruk gemaakt.”
Er wordt dan ook een persmoment georganiseerd waar verdere details over het bid worden verstrekt. De Grand Départ van de Tour vindt dit jaar plaats in Brest (Frankrijk), volgend jaar in Kopenhagen (Denemarken) en in 2023 in Bilbao (Spanje).
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Rotterdam werkt nauw samen met Den Haag en de andere gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze regio is met 23 gemeenten, 2,4 miljoen inwoners en grote industrieën als de haven en de glastuinbouw het economisch hart van Nederland. Rotterdam en Den Haag hebben ook al jaren een speciale samenwerking op het gebied van topsport in het TeamNL-centrum Metropool. “We zijn verheugd dat deze sterke band ook tot uitdrukking komt in de deelname van Den Haag aan de ambitie om de Tour de France in onze regio te verwelkomen”, aldus wethouder De Langen.