Vertraging bij ombouw Hoekse Lijn

Door verschillende tegenvallers duurt de ombouw van de Hoekse Lijn langer dan verwacht. Het projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam heeft vandaag de nieuwe planning bekendgemaakt. In februari 2018 kunnen alle reizigers snel en veilig tussen Rotterdam en Hoek van Holland Haven reizen. Betrokken partijen betreuren de vertraging en de gevolgen die deze heeft voor reizigers, bewoners en andere belanghebbenden.

Voor de ombouw van het drieëntwintig kilometer lange traject dat vier gemeenten doorkruist, is afgelopen maanden hard gewerkt om de strakke planning van vijf maanden voor de daadwerkelijke ombouwwerkzaamheden te halen. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn echter enkele onverwachte tegenvallers opgetreden, enerzijds in de ondergrond en anderzijds in het spoorbeveiligingssysteem. Zo werd in de grond meer bodemvervuiling en asbest dan verwacht aangetroffen en werden er, ondanks onderzoek vooraf, oude en deels in gebruik zijnde kabels en leidingen van andere partijen aangetroffen. Deze moesten eerst worden verwijderd of verlegd. Daarnaast is er een vertraging in de ontwikkeling van de spoorbeveiligingssoftware en vielen de eerste softwaretesten tegen. Hierdoor is de beveiliging niet op tijd klaar.

Als gevolg van de vertraagde oplevering van de beveiligingssoftware is ook de benodigde documentatie hiervan vertraagd. Deze documentatie is nodig voor de indienststellingsvergunning. De indienststellingvergunning wordt uiteindelijk verleend door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), als verklaring dat de lijn veilig en betrouwbaar in gebruik kan worden genomen. Vanzelfsprekend staat veiligheid voorop bij de oplevering van de Hoekse Lijn en worden op dit gebied geen concessies gedaan.

Reizigers en omwonenden
De hoogste prioriteit gaat deze zomer uit naar het zo snel mogelijk afronden van de ombouw, zodat bewoners langs de lijn vanaf september geen overlast meer ervaren van de werkzaamheden. Voor reizigers op de Hoekse Lijn betekent de nieuwe planning dat zij tot in februari 2018 zijn aangewezen op het vervangend busvervoer.
Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken en het vervangend vervoer verder te optimaliseren, start de RET na de zomer met een proef waarbij tijdens doordeweeks extra spitsritten worden ingezet tussen Vlaardingen Centrum en Schiedam Centrum. Daarnaast zet de RET de komende maanden verschillende sympathieke winacties in.

Hoekse Lijn
De bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH heeft de nieuwe planning goedgekeurd. Op basis van een second opinion zal er in het najaar een meer exacte datum in februari 2018 bekend worden. Vanaf 2014 werkt het projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam in opdracht van de Vervoersautoriteit van de MRDH aan de ombouw van de Hoekse Lijn van trein- naar metroverbinding. Vanaf 3 april 2017 is de treindienst beëindigd en zijn de werkzaamheden voor de ombouw in een stroomversnelling gekomen. Zo is het tracé van de Hoekse Lijn achter station Schiedam Centrum – ter hoogte van het uitloopspoor - gekoppeld aan het bestaande metrotracé. Zijn de bestaande stations gesloopt. En is daarna gestart met de nieuwbouw van de stations Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost, Vlaardingen Centrum, Vlaardingen West, Maassluis Centrum en Maassluis West. In Maassluis wordt gebouwd aan het nieuwe station Steendijkpolder. En in Hoek van Holland wordt tijdelijk eindstation Hoek van Holland Haven gerealiseerd. Naast de stations is op veel plekken de baan geheel vernieuwd: oude sporen zijn verwijderd en vervangen door nieuwe. Er zijn nieuwe bovenleidingsportalen geplaatst met bovenleiding en op meerdere plekken zijn wissels ingebouwd. En over 23 kilometer is sprake van een geheel nieuw kabeltracé.