Direct naar de content

Gemeenteraad

Raadsonderzoek Hoekse Lijn: "Onvoldoende regie en coördinatie en gebrekkige voorbereiding"

Onvoldoende regie en coördinatie en een gebrekkige organisatie en voorbereiding. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de Onderzoekscommissie Hoekse Lijn. Deze commissie deed de afgelopen twee maanden onderzoek naar de opgetreden vertragingen en kostenoverschrijdingen bij de ombouw van de Hoekse Lijn. Ook stelde de Onderzoekscommissie in het rapport (inclusief brief) vast dat conclusies en aanbevelingen van eerdere onderzoeken onvoldoende ter harte zijn genomen en doorgevoerd, waardoor kostbare tijd verloren is gegaan. 

Voor de ombouw van een oude spoorlijn tot een metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland, was een strakke periode van vijf maanden gepland. Daarbij werd echter uitgegaan van een minutieuze voorbereiding waarbij alle voorbereidende werkzaamheden die mogelijk waren langs een spoorbaan in bedrijf al voor de start van de ombouw zouden zijn uitgevoerd. Toen op 1 april 2017 de treinverbinding werd gestaakt, bleek dat veel van die werkzaamheden nog niet waren afgerond.

Ook is gebleken dat het in de projectorganisatie ontbrak aan regie en coördinatie. In een projectstructuur met verschillende partijen, uiteenlopende contracten en veel verschillende aannemers is een goede afstemming en een integrale planning essentieel. Er ontbrak een goede samenwerking en zogenoemde ‘best-for-project’-gedachte bij de verschillende partijen.

In december 2016 bleek dat sterke twijfels bestonden over de haalbaarheid van oplevering op 1 september 2017. Toen al is geconstateerd dat op de voorbereidende werkzaamheden onvoldoende voortgang werd geboekt en dat er geen adequate planning was.

Sinds eind 2016 bestonden signalen dat de planning niet realistisch meer was. Deze werden tot juni 2017 niet als definitief aangemerkt en niet voorgelegd aan de verantwoordelijk wethouder. Ondanks de signalen is tegen beter weten in lang vastgehouden aan de ombouwtijd van vijf maanden. De wethouder was echter al in februari 2017 gewezen op de alarmerende uitkomsten van een in december 2016 gehouden audit. Een second opinion op de (bijgestelde) planning in september 2017 kwam met nagenoeg dezelfde constateringen als de audit van december 2016.

Ook de organisatorische aansturing van het project liet te wensen over. Gebleken is dat afgesproken wijze van besturing van het project (governance structuur) volgens de Rotterdamse Standaard voor Projectmatig Werken (RSPW) lange tijd niet is nageleefd. Er was geen eenduidige besluitvormingsstructuur met duidelijke verantwoordelijkheden en mandaten. De invulling van sturing via de zogenoemde stakeholdersoverleggen (waarin naast de gemeente Rotterdam ook de gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de RET en ProRail zitten) die informerend en afstemmend waren bedoeld, was onvoldoende om bestuurlijk grip op het project te houden.

Aanbevelingen

De Onderzoekscommissie doet zeven aanbevelingen. Deze zijn deels gericht op een goed vervolg van het project Hoekse Lijn en deels gericht op verbetering van projectmanagement binnen de gemeente. Zo dient de gemeenteraad meer betrokken te worden bij besluitorming over grote projecten en de voortgang van de uitvoering. De gemeenteraad bespreekt het rapport van de onderzoekscommissie inclusief de conclusies en aanbevelingen op donderdag 22 februari.

Onderzoekscommissie

De heer J.W. (Jan-Willem) Verheij (VVD) is de voorzitter van de Onderzoekscommissie Hoekse Lijn. In de commissie  zitten verder de heren L.C. (Leo) Bruijn (plaatsvervangend voorzitter, PvdA) en L.P.M. (Leo) de Kleijn (SP), S.J.J. (Samuel) Schampers (D66) en L. (Luuk) Wilson (Leefbaar Rotterdam).


Noot voor de redactie:

De heer J.W. (Jan-Willem) Verheij verzorgt de woordvoering namens de onderzoekscommissie. U kunt hem benaderen via Ton van Bree (adviseur communicatie raadsgriffie Rotterdam), 06 2221 3746 of t.vanbree@griffie.rotterdam.nl